Advertisements
November 16, 2018
  • 5:49 pm Specialisti de la London Stock Exchange Group, Ubisoft, Google si GoPro vin sa intalneasca urmatoarea generatie de profesionisti IT din Romania
  • 5:47 pm Lanțul internațional de cinematografe Cineplexx se lansează in România
  • 5:43 pm Flanco vinde în premieră în România primul televizor 8K – Samsung Q900R QLED
  • 4:49 pm Instant Factoring, prima platformă românească de micro-finanțare a companiilor mici, atrage o finanțare externă de 1,5 milioane euro
  • 4:45 pm Românii scot la vânzare anual peste 1.8 milioane de telefoane mobile. 41.71% dintre utilizatorii OLX îsi vând telefonul pentru a-și cumpăra unul mai performat

Prospecția Euler Hermes asupra sectorului de IT arată că piața IT&C din România a cunoscut o evoluție impresionantă în 2017.

Ritmul de creștere valoric (nominal) s-a situat în jurul a 14-15%, similar creșterilor anuale înregistrate în 2014-2015 (12,5-14%), comparativ cu anul 2016, care a avut o creștere mai lentă, doar de 9%.

În termeni reali, creșterea din 2017 ar fi sensibil mai redusă, dacă luăm în calcul inflația din decembrie pentru mărfurile nealimentare de aproximativ 4% față de perioada similară din anul anterior.

În ultimii ani, telefoanele mobile sunt cele care conduc topul ratelor de creștere cu peste 25%, urmate apoi de eloctrocasnice, în care cele mici au fost schimbate cu cele mari, și electronice. De asemenea, se observă o tendință de creștere a ponderii telefoanelor și laptop-urilor din categoria mediu și premium, cu efecte pozitive asupra marjelor.

Piața echipamentelor de printare continuă să scadă, iar sectorul IT crește doar valoric pe segmentul laptop-uri, consumatorii orientându-se mai mult spre vârfurile de gamă.

Gradul de concentrare al pieței de retail este unul ridicat, conducători fiind Altex și Flanco, urmați apoi de Dante International, deținând aproximativ 60% din piața totală.

Presiunea asupra marjelor de profit rămâne o caracteristică dominantă a întregului sector, parțial explicată de tendința consumatorilor de a face cumpărăturile online.

Fiind o piață a producătorilor, oportunitățile de creștere a marjelor importatorilor sunt limitate.

O altă caracteristică dominantă a sectorului este sezonalitatea, vânzarile din ultimul trimestru (acoperind momentele de Black Friday și sărbatorile de final de an) contribuie cu până la 40% în total volume.

Băncile au manifestat și ele un apetit crescut pentru finanțarea nevoilor de capital circulant în ultimii doi ani, mizând pe tendința ascendentă a consumului.

Oportunitățile de dezvoltare sunt în special în cadrul segmentului online, atât prin creșteri organice (vânzările pe internet fiind acum doar câteva procente din totalul consumului), cât și prin preluări și achiziții. Companiile care activează în mediul online au o capacitate redusă de a genera economii de scară, iar vânzările anuale fiind în general cu mult sub pragul de 100 milioane EUR (cu notabila excepție a liderului).

Sezonalitatea și preferințele consumatorilor, care sunt într-o continuă schimbare, conferă un caracter volatil pieței.

Analiza SWOT:

Puncte forte

Cererea de consum va fi probabil vizată în continuare prin măsuri favorabile din partea executivului.

Puncte slabe

Sezonalitatea ridicată menține performanța anuală a companiilor într-o clară dependență de vânzările din ultimul trimestru.
Finanțarea creșterilor de venituri se face în special prin îndatorarea unor jucători deja îndatorați.

Oportunități

Subvențiile sub formă de ajutor de stat oferit producătorilor internaționali au transformat anumite zone în centre de producție pentru exportul de electrocasnice.
Dezvoltarea platformelor online aflate înca în faza de început contribuie la largirea potențialului pieței.

Amenințări

Vânzările online reduc din marjele de profit ale tuturor jucătorilor din distribuție și retail offline.

Infrastructura defectuoasă afectează negativ costurile cu transportul ale livrărilor.
Șocurile date de insolvențe ale unor nume mari sunt destul de rare, dar influențează negativ perspectivele de creditare ale întregului sector.

Euler Hermes este liderul global în asigurarea de credit comercial şi un recunoscut specialist în domeniul obligațiunilor, al garanţiilor şi al colectării creanţelor. Cu mai mult de 100 de ani experienţă, compania oferă clienţilor săi business-to-business (B2B) servicii financiare care sprijină managementul creanţelor comerciale şi al lichidităţilor. Reţeaua proprie de informaţii urmăreşte şi analizează schimbările de zi cu zi ale solvabilităţii corporative în rândul companiilor mici, medii şi multinaţionale în pieţe ce reprezintă 92% din PIB-ul global. Cu sediul principal în Paris, compania este prezentă în peste 50 de ţări, cu 6.050 de angajaţi. Euler Hermes este o filială a Allianz, listată la Euronext Paris (ELE.PA), evaluată AA de către Standard & Poor’s. Compania a înregistrat o cifra de afaceri consolidată de 2,6 miliarde Euro în 2017 şi a asigurat tranzacţii de afaceri la nivel mondial de 894 miliarde Euro în expunere, la sfârşitul anului 2017. Pentru mai multe informaţii: www.eulerhermes.ro, LinkedIn sau Twitter @eulerhermes.

Notă de precauţie cu privire la declaraţii anticipative

Afirmaţiile cuprinse aici pot include declaraţii cu privire la aşteptări viitoare şi altele anticipative care se bazează pe opiniile şi ipotezele actuale şi implică riscuri cunoscute şi necunoscute şi incertitudini care ar putea provoca rezultate reale, performanţă sau evenimente care să difere semnificativ de cele exprimate sau implicite în astfel de declaraţii. În plus faţă de declaraţiile care sunt anticipative pe motivul contextual, cuvintele “poate”, “va”, “ar trebui”, “se aşteaptă”, “planifică”, “intenţionează”, “anticipează”, “crede”, “estimează”, “previzionează”, “potenţial”, sau “continuă” şi expresii similare, identifică declaraţii anticipative. Rezultatele reale, de performanţă sau evenimente ce ar putea diferi semnificativ de cele din astfel de declaraţii din cauza, fără limitare, (i) condiţiilor economice generale, inclusiv, în special, condiţiilor economice din activitatea de bază a Grupului Euler Hermes şi a pieţelor de bază,  (ii) performanţa pieţelor financiare, inclusiv a pieţelor emergente, şi inclusiv a volatilităţii pieţei, lichiditatea şi de evenimente de credit, (iii) frecvenţa şi severitatea evenimentelor de pierderi asigurate, inclusiv de la catastrofe naturale şi inclusiv dezvoltarea cheltuielilor de pierdere, (iv) nivelul de persistenţă, (v) dimensiunea creditelor neperformante, (vi) nivelurile ratei dobînzii, (vii) rata de schimb valutar, inclusiv cursul de schimb Euro / Dolar, (viii) schimbarea nivelului de concurenţă, (ix) modificări ale legilor şi reglementărilor, inclusiv de convergenţă economică şi monetară şi Uniunea Monetară Europeană, (x) schimbări în politicile băncilor centrale şi/sau ale guvernelor străine, (xi) impactul achiziţiilor, inclusiv aspecte legate de integrare, (xii) măsuri de reorganizare, şi (xiii), factori generali de concurenţă, în fiecare caz, la nivel local, regional, naţional şi/sau la nivel global. Mulţi dintre aceşti factori ar putea fi mult mai probabil să apară, sau mai pronunţaţi, ca urmare a activităţilor teroriste şi a consecinţelor acestora. Compania nu îşi asumă nicio obligaţie de a actualiza orice declaraţie de perspectivă.

Advertisements
admin

Redactor online cu o experiență de aproape zece ani.

RELATED ARTICLES
LEAVE A COMMENT

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: